Onderzoek naar de haalbaarheid van een decentrale bunkerfaciliteit voor het bunkeren van vloeibare waterstof (LH2).
De kustvaart kan een leidende rol nemen in het omschakelen naar emissievrij varen. Door hun beperkte vaargebied is een relatief kleine bunkercapaciteit benodigd, wat betekent dat vloeibare waterstof een reële optie is. In dit project onderzoeken we de haalbaarheid van een flexibele bunkeroplossing in de vorm van een varend bunkerschip, dat schepen in diverse havens zoals Amsterdam, IJmuiden en Den Helder van vloeibare waterstof kan voorzien.
De studie onderzoekt onder andere technische en economische haalbaarheid, zoals infrastructuur, vergunningseisen, en marktpotentieel. Het project sluit aan bij de ambities van de Hydrogen Valley en richt zich op duurzaamheid in de scheepvaart. Bij een positief resultaat volgt een realisatieproject voor de bouw van deze innovatieve bunkerfaciliteit, waarmee een belangrijke stap wordt gezet richting een emissievrije scheepvaart.
Â
Wil je meer weten over dit project? In de WaterstofNHN community vind je meer informatie over de projecten en kom je in contact met betrokken partijen. Ga met elkaar in gesprek, stel vragen en ontdek nieuwe kansen en initiatieven voor waterstof.Â
Onderzoek naar de aanleg van een waterstof bunkerhaven voor LH2 tanken in Den Helder.
De kustvaart kan een leidende rol nemen in het omschakelen naar emissievrij varen om verschillende redenen. Door hun beperkte vaargebied met korte afstanden tussen havens is de vaartijd meestal kort. Dit betekent dat er een relatief kleine bunkercapaciteit aan boord benodigd is en dat vloeibaar waterstof een reële optie zou zijn. Voor onderhoudsschepen voor windparken zal binnenkort de eis komen dat ze zero emission gaan varen. Dit zou betekenen dat in Den Helder tenminste veertig schepen behoefte gaan hebben aan een waterstof bunkerfacilitei.
Onderdeel van de innovaties op dit onderdeel van de waterstofketen, is onderzoek naar de aanleg van een waterstof bunkerhaven Den Helder. Zeeschepen kunnen hier aanmeren voor het bunkeren van grote volumes waterstof. Onderdeel van het onderzoek is een pilot dat erop is gericht om ervaring op te doen met het vloeibare maken en leveren van waterstof (LH2 tanken). De pilot strekt zich uit over de gehele keten, van opwek tot afgifte.
Omdat de waterstof vervolgens vloeibaar te maken, is een (kleinschalige) vervloeiingsinstallatie nodig. Cryoworld werkt aan een methode die de efficiency van kleinschalige vervloeiing vele malen verhoogt, waardoor dit kan concurreren met grootschalige vervloeiing. Decentrale vervloeiing heeft een aantal grote voordelen. Het transport van vloeibare waterstof wordt geminimaliseerd, de afhankelijkheid van grote partijen neemt af, Den Helder en de regio kunnen een grotere rol gaan spelen in de energietransitie en het ter plaatse produceren en vloeibaar maken van waterstof draagt bij aan het verminderen van netcongestie. De waterstoffabriek die voorzien is in Den Helder zou mogelijk ook op de vervloeier kunnen aansluiten.
Â
Status: Rapport is opgeleverd, mei 2023 (download hier).
Vervolgstappen:
1 – Use-case in het Interreg-programma NS H2V Ports
Door de toekenning van het North Sea Hydrogen Valley Ports Interreg-programma kunnen we een use-case ontwikkelen, die we kunnen gebruiken voor de voorbereiding van een realisatieproject.
2 – Programma vloeibare waterstofketen (LH2).
Deze keten kan via Den Helder verlopen of via Amsterdam. De ambitie is dit programma te ontwikkelen als onderdeel van de Hydrogen Valley (via een HORIZONprogramma).
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.