Bunkerstation vloeibaar waterstof scheepvaart

Onderzoek naar de aanleg van een waterstof bunkerhaven voor LH2 tanken in Den Helder.

|
|
Bunkerstation vloeibaar waterstof scheepvaart

De kustvaart kan een leidende rol nemen in het omschakelen naar emissievrij varen om verschillende redenen. Door hun beperkte vaargebied met korte afstanden tussen havens is de vaartijd meestal kort. Dit betekent dat er een relatief kleine bunkercapaciteit aan boord benodigd is en dat vloeibaar waterstof een reële optie zou zijn. Voor onderhoudsschepen voor windparken zal binnenkort de eis komen dat ze zero emission gaan varen. Dit zou betekenen dat in Den Helder tenminste veertig schepen behoefte gaan hebben aan een waterstof bunkerfaciliteit.

Onderdeel van de innovaties op dit onderdeel van de waterstofketen, is onderzoek naar de aanleg van een waterstof bunkerhaven Den Helder. Zeeschepen kunnen hier aanmeren voor het bunkeren van grote volumes waterstof. Onderdeel van het onderzoek is een pilot dat erop is gericht om ervaring op te doen met het vloeibare maken en leveren van waterstof (LH2 tanken). De pilot strekt zich uit over de gehele keten, van opwek tot afgifte.

Om de waterstof vervolgens vloeibaar te maken, is een (kleinschalige) vervloeiingsinstallatie nodig. Cryoworld werkt aan een methode die de efficiency van kleinschalige vervloeiing vele malen verhoogt, waardoor dit kan concurreren met grootschalige vervloeiing. Decentrale vervloeiing heeft een aantal grote voordelen. Het transport van vloeibare waterstof wordt geminimaliseerd, de afhankelijkheid van grote partijen neemt af, Den Helder en de regio kunnen een grotere rol gaan spelen in de energietransitie en het ter plaatse produceren en vloeibaar maken van waterstof draagt bij aan het verminderen van netcongestie. De waterstoffabriek die voorzien is in Den Helder zou mogelijk ook op de vervloeier kunnen aansluiten.

Status: Technische en economische voorstudie afgerond. 

Wil je meer weten over dit project?

Wil je meer weten over dit project? In de WaterstofNHN community vind je meer informatie over de projecten en kom je in contact met betrokken partijen. Ga met elkaar in gesprek, stel vragen en ontdek nieuwe kansen en initiatieven voor waterstof. 

Meld je direct aan op het
Community platform
Gerelateerd

Bunkerstation vloeibare waterstof in scheepvaart

Onderzoek naar de aanleg van een waterstof bunkerhaven voor LH2 tanken in Den Helder.

|
|
Bunkerstation vloeibaar waterstof scheepvaart

De kustvaart kan een leidende rol nemen in het omschakelen naar emissievrij varen om verschillende redenen. Door hun beperkte vaargebied met korte afstanden tussen havens is de vaartijd meestal kort. Dit betekent dat er een relatief kleine bunkercapaciteit aan boord benodigd is en dat vloeibaar waterstof een reële optie zou zijn. Voor onderhoudsschepen voor windparken zal binnenkort de eis komen dat ze zero emission gaan varen. Dit zou betekenen dat in Den Helder tenminste veertig schepen behoefte gaan hebben aan een waterstof bunkerfacilitei.

Onderdeel van de innovaties op dit onderdeel van de waterstofketen, is onderzoek naar de aanleg van een waterstof bunkerhaven Den Helder. Zeeschepen kunnen hier aanmeren voor het bunkeren van grote volumes waterstof. Onderdeel van het onderzoek is een pilot dat erop is gericht om ervaring op te doen met het vloeibare maken en leveren van waterstof (LH2 tanken). De pilot strekt zich uit over de gehele keten, van opwek tot afgifte.

Omdat de waterstof vervolgens vloeibaar te maken, is een (kleinschalige) vervloeiingsinstallatie nodig. Cryoworld werkt aan een methode die de efficiency van kleinschalige vervloeiing vele malen verhoogt, waardoor dit kan concurreren met grootschalige vervloeiing. Decentrale vervloeiing heeft een aantal grote voordelen. Het transport van vloeibare waterstof wordt geminimaliseerd, de afhankelijkheid van grote partijen neemt af, Den Helder en de regio kunnen een grotere rol gaan spelen in de energietransitie en het ter plaatse produceren en vloeibaar maken van waterstof draagt bij aan het verminderen van netcongestie. De waterstoffabriek die voorzien is in Den Helder zou mogelijk ook op de vervloeier kunnen aansluiten.

 

Status: Technische en economische voorstudie afgerond. 

Call To Action titel​

Helaas, geen team member gevonden.
Gerelateerd