Rinus Peekstok is een van de inleidende sprekers tijdens de eerste editie van H2 Kenniscafé, op donderdag 21 september. Rinus is directeur van transportbedrijf Dailycool en gaat het hebben over zijn ambitie om van Dailycool een duurzaam en emissiearm transportbedrijf te maken, de keuzes die hij als ondernemer moet maken en de uitdagingen die hij tegenkomt.
Dailycool werkt er al geruime tijd aan om de CO2-uitstoot te minimaliseren. Zo rijdt het transportbedrijf uit Warmenhuizen al meer dan twintig jaar met trucks die rijden op HV100 of Hydrotreated Vegetable Oil, ook wel bekend als ‘hernieuwbare diesel’. Wat directeur Rinus Peekstok betreft een mooie eerste stap om emissies substantieel terug te dringen zonder daarvoor veel te hoeven doen. Maar geen oplossing voor de lange termijn.
“Om echt emissiearm te kunnen opereren, zullen we op den duur de overstap moeten maken naar waterstof. Want ook elektrisch biedt in onze ogen geen uitkomst.”
“We staan pas aan het begin. De ambities zijn groot, maar de uitdagingen ook. De overheid geeft nog te weinig duidelijkheid over waar we ze nu echt heen wil. Als sector hebben we heldere wetgeving en spelregels nodig. Neem het vraagstuk van de brandstofaccijns, daar krijgen we nog steeds geen heldere antwoorden.
“Daarbij komt dat ook de grote vrachtwagenfabrikanten er nog niet klaar voor zijn. Een waterstof-elektrische vrachtwagen vraag op dit moment een ruim vijf keer hogere investering dan een conventionele dieseltruck. Dit prijsverschil verdien je in de huidige markt niet terug. Om waterstof in de transportsector tegen een concurrerende prijs in de markt te kunnen zetten, is nog veel doorontwikkeling nodig.”
“Ja, maar ook een optie waar haken en ogen aan zitten. Om helemaal zeker te zijn, zouden we eigenlijk nog drie jaar moeten wachten alvorens in te stappen. Alleen vind ik dat geen juiste houding. Wij willen een bijdrage leveren aan de energietransitie. Door in te zetten op waterstofproductie lokale samenwerking en een ketengerichte aanpak, gaat het hopelijk lukken om waterstof-elektrische vrachtwagens te laten rijden nog voordat die drie jaren voorbij zijn.”
“Momenteel nog erg beperkt maar er zijn ontwikkelingen in de goede richting. Neem het NXT Mobility tankstation in Alkmaar. Ook Avia Marees wil een rol in spelen in deze nieuwe markt.
“De beschikbaarheid van een waterstof netwerk in een gebied is natuurlijk sterk afhankelijk van de vraag naar waterstof. Als transportbedrijf willen wij daar overigens ook zeker zelf een bijdrage aan leveren. Als het nodig is, kunnen we ook samen met lokale ondernemers een waterstof tankfaciliteit organiseren.”
Kom dan ook naar het H2 Kenniscafé ‘Vraag en Aanbod in balans’, donderdag 21 september van 17 tot 19 uur.
Het H2 Kenniscafé is een nieuw initiatief vanuit de WaterstofNHN community. De bedoeling is dat we elke twee maanden kleinschalige bijeenkomsten organiseren waar leden in een ongedwongen sfeer kennis en ervaringen met elkaar delen en doorgeven. Kom in contact met andere leden van de WaterstofNHN community. Ga met elkaar in gesprek, wissel ideeën uit en kom samen tot concrete oplossingen en initiatieven!
In deze eerste aflevering van het H2 Kenniscafé gaan we samen op zoek naar concrete oplossingen om de vraag en aanbod van waterstof in Noord-Holland Noord in evenwicht te brengen.
Wat kun je deze middag verwachten?
– Informatieve presentaties vanuit de praktijk
– Volop ruimte voor dialoog
Aanmelden voor deze bijeenkomst gaat supersnel en eenvoudig voor leden van de WaterstofNHN community. Log in en kies onder tabblad Evenementen de optie ‘H2 Kenniscafé: vraag en aanbod in balans’. Klik op ‘Aanmelden’ en klaar!
Nog geen lid van de community? Schrijf je dan snel in, dat kost slechts een paar minuten. Het inschrijfformulier verschijnt automatisch als je klikt blauwe aanmeldknop hieronder.