Bij deze gelegenheid maakt DMI tevens officieel bekend zich te hebben aangesloten bij het METIP. DMI, DroneQ Robotics en METIP gaan gezamenlijk toepassingen onderzoeken voor waterstofdrones in de maritieme sector en offshore-industrie. De waterstofdrone is uitermate geschikt voor maritieme toepassingen, zoals het inspecteren van offshore-installaties en het uitvoeren van search and rescue-missies.
Drones (onbemande vliegtuigen) met een brandstofcel kunnen tot vier keer langer in de lucht blijven dan accugebaseerde exemplaren. Dit brengt een scala van nieuwe toepassingen in de maritieme sector en offshore industrie binnen bereik. Denk aan het inspecteren van pijpleidingen en offshore installaties, het vervoeren van spoedeisende goederen of het uitvoeren van search and rescue missies.
Wereldwijd loopt Doosan Mobility International voorop met de ontwikkeling van waterstofdrones. Het bedrijf presenteerde in 2020 zijn eerste waterstofdrone, de DS30, met een vliegduur van ruim twee uur. De opvolger van dit toestel, de DS30W, evenaart deze vliegduur, maar is veel beter bestand tegen slechte weersomstandigheden. Dit maakt de drone uitermate geschikt voor maritieme toepassingen.
De overeenkomst van Doosan met METIP houdt onder andere in dat DMI zijn nieuwe generatie waterstofdrones beschikbaar stelt voor test- en demonstratievluchten. METIP ondersteunt de realisatie van use cases en pilotprojecten, terwijl DroneQ Robotics de eerst aangewezen leverancier is voor (vlieg)technische bijstand.
Waterstofdrones verhogen de efficiency van offshore logistiek en dragen zo bij aan het versnellen van de energietransitie. John Spee, projectmanager METIP: “De Noordzee speelt een sleutelrol in de energietransitie. De offshore logistiek speelt een belangrijke rol bij het veilig en efficiënt opereren van het offshore energiesysteem. De toepassing van nieuwe, opkomende sleuteltechnologieën zoals de waterstofdrone, kan een belangrijke bijdrage leveren aan het versnellen van de energietransitie.”
Doosan Mobility Innovation creëert ’s werelds eerste gecommercialiseerde waterstof-brandstofcelsysteem voor drones, die een vier keer zo lange vliegtijd hebben dan accu-aangedreven drones. Vanwege de lange vliegduur worden de waterstofdrones van DMI gebruikt in verschillende industriële sectoren, waaronder inspectie van nutsvoorzieningen, logistiek, milieumonitoring en openbare veiligheid. Op basis van deze groene technologie lanceerde DMI in 2019 met succes zijn producten in de VS, China en Korea en zal het zijn activiteiten wereldwijd uitbreiden.
Het Maritime Emerging Technology Innovation Park (METIP) is mogelijk gemaakt door de Regio deal Maritieme Cluster Kop van Noord-Holland. Met deze Regio Deal werken het Rijk, provincie Noord-Holland, gemeente Den Helder, het samenwerkingsverband De Kop Werkt! en andere (publieke en private) partners aan een integrale aanpak om het leef-, woon- en werkklimaat in de Kop van Noord-Holland te versterken. Lees hier meer over METIP.
DroneQ Robotics is een next-generation Unmanned Vehicle System Operator & Integrator, waarbij operationele processen en autonomie belangrijke factoren zijn voor operaties in de lucht, op het land, op het water en onder water. Werkgebieden zijn onder meer Unmanned Aerial Systems (Drones), Unmanned Surface Vessels (USV) en Remotely Operated Vehicles (ROV’s).