Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) kreeg onlangs de eerste vloeibaar waterstoftank geleverd door Cryoworld. Met deze tank (ook wel ‘dewar’ genoemd) komt NLR een stap dichterbij bij het realiseren van een van zijn strategische ambities: het uitvoeren van een eerste bemande vlucht op vloeibare waterstof in 2025.
De vloeibare waterstoftank zal worden ingezet voor de HYDRA-2L drone. De āLā in HYDRA-2L geeft aan dat het om de vloeibaar waterstof-variant van de HYDRA-2-drone gaat. Met voorgaande HYDRA modellen werd gevlogen op waterstof in gasvorm. Om een drone op vloeibare waterstof te laten vliegen ā en daarmee de duur van een vlucht aanzienlijk te verlengen – waren ingrijpende aanpassingen aan de constructie noodzakelijk.
Daarbij ging het niet alleen om de aandrijving maar ook om de waterstoftank. Die moet bestand moet zijn tegen extreme druk en temperatuur. In samenwerking met de Noord-Hollandse specialist Cryowold werd een tank ontwikkeld van composietmateriaal met een capaciteit van 125 liter. NLR wil nog dit jaar vliegproeven uitvoeren met de vloeibare waterstoftank aan boord. Daarna wil het snel opschalen om in 2025 de eerste bemande vlucht te maken.