[Video] Waterstof is ideale brandstof voor zwaar transport

Datum: 06-10-2022

Marlies van Dijk (projectleider Energietransitie en Agri Ontwikkelingsbedrijf NHN), was onlangs te gast bij de masterclass ‘Waterstof: Stof tot nadenken’. Met Erik Metselaar (business development manager GP Groot) en Wim Roks (wagenparkbeheerder Simon Loos) ging zij in gesprek over de kansrijkheid van waterstof als brandstof voor mobiliteit.

|
|
[Video] ‘Waterstof ideale brandstof voor zwaar transport’

Vrachtwagen voltanken in paar minuten

Vanuit de vertegenwoordigers van GP Groot en Simon Loos werd duidelijk aangegeven dat voor zwaar transport, waterstof de voorkeur heeft boven elektrisch rijden. Voor een deel heeft dit te maken met de laadtijd die nodig is om een vrachtwagen van energie te voorzien. Het voltanken  van een vrachtwagen met waterstof kost slechts een paar minuten. Dit terwijl het aan een snellader een paar uur kost om de batterij van een vrachtwagen tot 80% op te laden.

Om de transitie in de regio mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat er tankstations komen. Het NXT tankstation van GP Groot gaat binnenkort in gebruik worden genomen in Alkmaar. Onder andere zullen twee trucks van GP Groot hier waterstof gaan tanken. De aanloop naar de opening heeft lang geduurd. Al met al zo’n vier jaar, schat Metselaar. Dit  heeft niet zozeer te maken met de technologie, als wel met zaken als het verkrijgen van de benodigde vergunningen. Ook ontbreekt het van de kant van de overheid  aan actuele regelgeving.

Convenant Waterstof in Mobiliteit

In de video komt ook het convenant Waterstof in Mobiliteit ter sprake (vanaf minuut 30). Dit convenant dat wordt georganiseerd vanuit de provincie Noord-Holland en waarbij ook het Ontwikkelingsbedrijf NHN is aangehaakt, markeert de start van een samenwerking voor het realiseren van een waterstofnetwerk in Noord-Holland. Een groot aantal partijen, zowel leveranciers en gebruikers als gemeenten, slaat de handen ineen. Dit met als doel om door onderlinge afstemming de waterstofeconomie op het gebied van mobiliteit  te bevorderen.

De ondertekening van dit document zal plaatsvinden op donderdag 27 oktober tijdens het Innovatiefestival in De Koepel in  Haarlem.

Tot slot de oproep aan het onderwijs om aandacht te geven aan opleiding van de specialisten van de toekomst. Zonder investeringen in human capital komt de waterstoftransitie niet van de grond. De vraag naar vakmensen is nu al groot, zegt Wim Roks. “De truckdealers zitten te springen om mensen die hiermee aan de slag gaan. De verbrandingsmotor raakt een keer uitgefaseerd en vooruitlopend moeten wij hiermee opstarten. Dat vraagt andere skills. Je hebt mensen nodig die feeling hebben met techniek en iets met hun handen kunnen. Want als er wat is met die truck, moet die gelijk gemaakt worden.”

Gerelateerd