De Nederlandse overheid trekt 125 miljoen euro uit om ondernemers de overstap naar waterstof te laten maken. Met dit bedrag kunnen er naar verwachting veertig extra waterstoftankstations komen en tot enkele duizenden waterstofvoertuigen.
Vrachtwagens en (bestel)auto’s die rijden op waterstof zijn schoon, hebben een grote actieradius en brengen geen lange laadbeurten of problemen met het stroomnet met zich mee. Het kabinet trekt daarom € 125 miljoen uit om ondernemers de overstap naar waterstof te laten maken. Dat gaat naar verwachting veertig nieuwe waterstoftankstations opleveren, en tot enkele duizenden voertuigen op waterstof. Daarmee wordt waterstof een serieus alternatief voor ondernemers die schoon vooruit willen, naast elektrisch rijden op een batterij.
Transportbedrijven kunnen tot 80% subsidie krijgen bij de aanschaf van vrachtauto’s op waterstof, waterstoftankstations krijgen maximaal 40% subsidie. Hoewel de overheid focust op bedrijven, moeten de waterstoftankstations ook geschikt zijn voor personenauto’s. De tankstations moeten daarnaast openbaar toegankelijk zijn. De subsidieregeling moet in maart 2024 beginnen en tot 2028 lopen. Met de regeling hoopt de overheid dat er een landelijk dekkend waterstoftankstationnetwerk ontstaat.
Het kabinet handelt hiermee in lijn met de Europese doelstellingen. Europa eist dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen waterstoftankstations te vinden zijn. Voor ons land moeten dat er minimaal 30 zijn, verspreid over het hele land. Europa stelt eisen aan deze stations, bijvoorbeeld qua grootte, capaciteit en toegankelijkheid. Momenteel zijn er 17 waterstoftankstations in Nederland, waarvan er vier voldoen aan de Europese eisen die in 2030 gelden.
De subsidieregeling ging in september in internetconsultatie (via de link hieronder). Vanaf maart 2024 kunnen ondernemers de subsidie aanvragen. Bij iedere aanvraag moet minimaal één tankstation zitten.