Kabinet trekt fors meer geld uit voor waterstof in bouw en zwaar verkeer

Datum: 05-12-2022

Het kabinet stelt 60 miljoen euro subsidie beschikbaar voor bouwbedrijven om over te stappen op uitstootvrije machines, zoals elektrische hijskranen, betonmixers op waterstof en graafmachines op batterijen. Ook maakt het kabinet miljoenen vrij voor meer waterstoftankstations en -vrachtwagens.

|
|
Kabinet trekt fors meer geld uit voor waterstof in bouw en zwaar verkeer

Uitstootvrije machines

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “We weten allemaal dat stikstof een probleem is, ook voor de bouw. Met uitstootvrije machines helpen we dat probleem steeds verder de wereld uit. Ik weet dat de bouw graag wil, want vorig jaar was de subsidiepot binnen één dag leeg. Daarom stop ik er komend jaar fors meer in, want ik wil echt meters maken met de sector. Op weg naar een bedrijvige bouwplaats, maar zonder stikstof en uitlaatgassen”.

Bouwers kunnen subsidie krijgen bij de aanschaf van een schone bouwmachine, of voor de ombouw van een vervuilende bouwmachine naar een schone. Ook voor het plaatsen van katalysatoren, waarmee veel vuile stoffen opgevangen worden zodat ze niet in de lucht terechtkomen, zijn subsidiemogelijkheden.

Subsidie tot 40% van het prijsverschil met diesel

De subsidie is nodig omdat bouwmaterieel op waterstof of batterijen vaak veel duurder is dan materieel dat op diesel draait. Bouwers kunnen met de subsidie tot maximaal 40% van het prijsverschil met diesel vergoed krijgen. Voor kleinere ondernemers ligt dat percentage hoger dan voor grotere ondernemers, om zo ook het MKB te helpen bij de overstap.

Ook steuntje in rug bij aanschaf vrachtwagen

Ook bij de aanschaf van een uitstootvrije vrachtwagen kunnen ondernemers een steuntje in de rug krijgen. In 2023 is daar in totaal 30 miljoen voor beschikbaar. Dat is 5 miljoen euro meer dan vorig jaar. De staatssecretaris start met een subsidieregeling van €22 miljoen voor meer waterstoftankstations en -vrachtwagens. Zij schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het kabinet vaart moet maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof.

Met de subsidieregeling wil Heijnen het gebruik van waterstof als brandstof op de weg een impuls geven. In het Klimaatakkoord uit 2019 staan doelstellingen om waterstof in de mobiliteit verder te ontwikkelen, naast batterij-elektrisch rijden. Een van de doelen is de ontwikkeling van 50 waterstoftankstations in 2025. Momenteel zijn er 14 publieke waterstoftankstations in bedrijf, waarvan er enkele ook geschikt zijn voor zwaar wegvervoer. Opschaling is nodig om aan de doelstelling van 50 tankstations te komen.

EOX waterstof tractor

Subsidie start begin 2024

Dat er weinig van waterstoftankstations zijn, vormt een drempel om te investeren in waterstofvrachtwagens. En omdat er weinig vrachtwagens rijden, is het niet aantrekkelijk een waterstoftankstation te openen. Dit kip-ei-probleem wil Heijnen doorbreken met een subsidieregeling.

De stimuleringsregeling gaat begin 2024 van start. De kern is dat plannen subsidie kunnen krijgen voor de bouw van een tankstation als er ook vrachtwagens aangeschaft worden. De €22 miljoen die Heijnen hiervoor uittrekt is naar schatting voldoende om op 5 tot 10 plekken in het land tankstations met bijbehorende vrachtwagens van de grond te krijgen. 

Gerelateerd