Vloeibare waterstof: wegverkeer

 Consortium onderzoekt innovatieve technologie die rendement LH2 brandstofcel sterk verhoogt.

|
|
DriveLhyne: rijden met cryogene waterstof

Een consortium van 8 partijen onder leiding van Cryoworld en HYGRO werkt onder de naam DriveLhyne aan een innovatie, waarbij het rendement van waterstof aangedreven brandstofcel aanzienlijk wordt verhoogd door toevoegen van hoge concentraties zuurstof. Naast dat een voertuig genoeg heeft aan een kleinere (goedkopere) brandstofcel, heeft dit als groot voordeel dat er meer energie kan worden gehaald uit een volle tank LH2. De partners die bij dit innovatieve traject zijn betrokken, verwachten een 10 tot 20% hogere energieopbrengst te halen.  

In eerste instantie zal de LH2 brandstofcel worden toegepast in een waterstof generator. Als de belofte van de technologie wordt ingelost, dan zal deze zijn toepassing krijgen in een waterstof aangedreven voertuig. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit gebeuren met de Warrego van de Australische fabrikant H2X Global (zie afbeelding). De Warrego is een waterstof-gebaseerd voertuig op basis van de Ford Ranger. Het voertuig biedt een bereik van 500km en kan volgens de fabrikant in drie tot vijf minuten volledig worden volgetankt. 

Status: Initiatiefase. Consortium stelt projectplan op.

Wil je meer weten over dit project?

Wil je meer weten over dit project? In de WaterstofNHN community vind je meer informatie over de projecten en kom je in contact met betrokken partijen. Ga met elkaar in gesprek, stel vragen en ontdek nieuwe kansen en initiatieven voor waterstof. 

Meld je direct aan op het
Community platform
Gerelateerd