Cryoworld en Futura bouwen mee aan eerste passagiersvliegtuig op vloeibare waterstof

Datum: 10-08-2022

Cryoworld en Futura zijn deelnemers in het consortium dat zich tot doel heeft gesteld om een passagiersvliegtuig te bouwen dat vliegt op waterstof. Beide bedrijven uit Noord-Holland Noord dragen specialistische kennis bij op het gebied van opslag en distributie van vloeibare waterstof.

|
|
Cryoworld en Futura bouwen mee aan eerste passagiersvliegtuig op vloeibare waterstof

Eerste vlucht in 2028

Het Nederlandse consortium dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling heet Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System (HAPSS). Het is een publiek-private samenwerking in de luchtvaart, met zeventien deelnemers waaronder vliegtuigbouwer Fokker, TU Delft en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). In Noord-Holland zijn Cryoworld en Futura aangehaakt als partners. De bijdrage van Futura uit Heerhugowaard bestaat uit composieten die nodig zijn voor de waterstofcapasules. Cryoworld uit Wieringerwerf richt zich meer in het bijzonder op de ontwikkeling van leidingsystemen voor distributie van vloeibare waterstof.

De initiatiefnemers bouwen bestaande toestellen om tot vliegtuigen die geschikt zijn voor vloeibaar waterstof. De hele keten in een vliegtuig, van brandstof tot aan voortstuwing, wordt in z’n geheel vergroend en vernieuwd. Waar de brandstof nu nog in de vleugels wordt opgeslagen, worden die in het nieuwe vliegtuig vervangen door waterstofcapsules in de staart van het vliegtuig. De waterstof wordt daarna richting de motor vervoerd en omgezet in elektriciteit. “Het klinkt makkelijker dan het is, het leidingwerk is bijvoorbeeld een complexe aangelegenheid,” zegt Bert Klarus van de Zuid-Hollandse ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter. “Wil je waterstof door leidingen vervoeren, dan moet je het goed onder controle houden met drukregelaars en compressoren. En er komt bovendien veel warmte vrij, daar moet je ook iets mee.”

De financiering van het HAPPS-project komt van het Nationaal Groeifonds dat 110 miljoen euro beschikbaar stelt. Het consortium krijgt dit publieke geld op voorwaarde dat er minstens eenzelfde bedrag aan particulier geld tegenover komt te staan. Het passagierstoestel dat HAPPS wil bouwen is geschikt voor veertig tot tachtig personen en heeft een bereik van 750 kilometer. De bedoeling is al in 2028 een eerste vlucht te maken met bestemming Londen.

Bij de presentatie van het HAPPS-project liet BNR onder andere Marcel Keezer van Cryoworld aan het woord. Dit bedrijf is ook betrokken bij de ontwikkeling van de HYDRA 2L waterstofdrone. Beluister hieronder de uitzending.

Gerelateerd